تحلیل مشکلات کسب و کار فولادی با وجود کرونا در سال جاری

 

کسانی که علی رغم وضعیت دشوار در مسیر فعلی معاملات فولاد و وجود ریسک بالا در سال جاری، همچنان تمایل به ادامه فعالیت دارند. لذا پیشنهاد می شود فاکتورهای تهدید کننده را شناخته و خوب آنالیز کنید :

اول : ویروس کرونا، اقتصاد جهان را به رکود می کشاند. ساختار بیماری های ویروسی و همه گیر معمولا سه فازی یا سه موجی است یعنی موج اول که ظهور و اعلام حضور است. موج یا فاز دوم که معمولا از درگیر شدن مجدد بهبود یافتگان خبر می دهد و موج سوم که موج حذف و از بین رفتن کامل است.  میزان شیوع در هر مرحله متفاوت از دیگر مراحل است ولی گاها مرحله دوم را به دلیل خوش بینی زیاد بهبود یافتگان، خطرناک تر از دو مرحله دیگر می دانند. این درس را آنفلوآنزای اسپانیایی در سال 1918  به ما داده است که تنها راه عدم تحقق این سه مرحله ، شکستن زنجیره انتقال این بیماری است یعنی رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط ، عدم حضور در اجتماعات خانوادگی و کسب و کار، پرهیز از سفرهای غیر ضروری و سایر مواردی که سازمان بهداشت جهانی و سازمان های مرتبط از طریق رسانه های دولتی اعلام می کنند.

دوم: توجه کمتر دولتی ها در سال جاری به موثرترین محرک صنعت فولاد یعنی مسکن و حمایت های دولتی از طرح های ساخت و ساز و پروژه ای است. چین که تاثیرگذار ترین کشور در روند قیمت محصولات فولادی است برنامه های توسعه ای و حمایتی از مسکن را در تابستان ۲۰۱۹ کلید زد ولی وقوع بیماری ویروسی اخیر و شیوع آن سبب شد که در سال جاری میلادی از میزان حمایت های خود بکاهد. وضعیت پروژه های ساخت و ساز در منطقه ما هم مثبت ارزیابی نمی شود. در ایران هم که فعلا به دلایل زیاد اقتصادی ، بودجه قابل توجهی برای شروع پروژه ها وجود ندارد پس تقاضا به شکل موثر نخواهد بود و در خوشبینانه ترین حالت اگر ویروس کرونا از جهان رخت بر بندد وضعیت تقاضا همانند سال ۲۰۱۹  و پیش از کرونا خواهد بود.

 

 

سوم: بدلیل وضعیت موجود سرعت تولید واحدهای فولادی در عرصه جهانی کاهش یافته است از سوی دیگر کاهش تقاضا نیز سبب شده که میزان موجودی ( دپوی کالا ) افزایش یابد این عامل به رقابت قیمت ها در بازار منجر می شود. بنا براین آمارهای انتشار یافته از چین ، موجودی فولادسازان در ابتدای سال ۲۰۲۰ و با شیوع بیماری ، تقریبا سه برابر شده است. گاهی دیده می شود که آمارها غیر واقعی بوده پس شما در برآورد تان چند صد هزار و یا چند میلیون تن باید به آن اضافه کنید. در چنین شرایطی در برخی کشورها از صادرات شرکت های تولیدی حمایت ویژه ای می شود که سبب می گردد قیمت ها در بازار صادراتی به شدت رقابتی شود. پس موجودی رقبا را در کسب و کار خود جدی گرفته و همچنین گزارشات فولادی ناحیه ، منطقه و نیز جهانی را از منابع موثق و مطمئن با دقت بیشتری رصد کنید.

چهارم: این در حالی است که سنگ آهن سال2019 یکی از بهترین عملکردها را بین کومودیتی ها داشته است.احتمال می رود سال جاری با توجه به افزایش شدت گرفتن رکود اقتصادی در سطح دنیا سالی ضعیف و رو به پایین داشته باشد. بسیاری از تحلیلگران این حوزه قیمت پایین تر از 80 دلار را برای سنگ آهن در سال جدید امری عادی عنوان می کنند ، در حالی که سال 2019 حدود 94 دلار و در اوج 5 سال اخیر بود. اروپا بعد از چین دومین وارد کننده بزرگ سنگ آهن دنیاست و این تعطیلی کارخانه ها به دلیل شیوع کرونا قطعا” بازار این ماده اولیه را تحت فشار بیشتری قرار می دهد.

 

خلاصه اینکه

در صنعت و عرصه معاملاتی فولاد در طول سال های اخیر شاهد فرازها و فرودهایی بودیم که هریک از نوسانات رخ داده سبب رشد برخی کسب و کارها یا تعطیلی و انحلال برخی واحدها شده است. انتظار مطلوب این است که با ادامه نوسازی ها و شهر سازی ها، در صنعت  فولاد به یک رشد پایدار برسیم.

اما در اکنون تفاوت های چشمگیری در مناطق مختلف جهان در این خصوص وجود دارد که راهکار رسیدن به شرایط مطلوب منطقی سازی در هزینه ها و بویژه در حوزه مواد اولیه است. با این وجود کشورهای در حال توسعه الان در شرایط عادی سیاسی و اقتصادی، رشد مداوم تقاضا و افزایش ظرفیت تولید را تجربه خواهند کرد. از طرف دیگر تلاطمات نرخ مواد اولیه و نیز نوسانات انرژی در جهان امروز هنوز ما را برای رسیدن به رشد پایدار در فولاد نا مطمئن می سازد و سبب می شود که رقابت در برخی مواقع به صورت غیر منطقی و گاهی تخریب کننده شکل بگیرد در این میان شرکت ها یا واحدهای کسب و کاری موفق هستند که انعطاف پذیری بالایی داشته باشندو بتوانند خود را به سرعت با شرایط جدید وفق دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *