اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مرحله مصرف/ ضرورت کاهش نرخ سود بانکی همراه با تورم

سید عبوالوهاب سهل آبادی، رییس خانه صنعت و  معدن اظهار داشت: شرایط تولید و صنعت در خصوص رقابت مساعد نیست و تغییر تسهیلات و کاهش سود بانکی هم تاکنون کمکی به تولیدکنندگان نکرده است.

وی افزود: متاسفانه این میزان تسهیلات که هم اکنون ارایه می شود، کمکی به تولید کنندگان نمی کند و انتظار ما افزایش میزان تسهیلات از سوی دولت است.

سهل آبادی اظهار کرد: انتظار ما این است که نرخ سود بانکی همراه با تورم کاهش یابد و ما امیدواریم در بخش سپرده گذاری پول ها به سمت بانک های ناامن حرکت نکند! رییس خانه صنعت و معدن گفت: وضعیت واحدهای صنعتی در کل کشور خوب نیست و اکثراً 30 درصد زیر ظرفیت کار می کنند. وی در پاسخ به این که برنامه صنایع پس از برداشتن تحریم ها چیست، افزود: در صورتی که مذاکرات در تیرماه نهایی شود، صنعتگران باید سعی کنند قیمت تمام شده کالاهایشان را کاهش وکیفیت آن ها را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: ما نمی توانیم بگوییم کالایی وارد کشور نشود، اما باید شرایط را برای تولیدکنندگان تهسیل کرد و باری که بر دوش صنعت است را برداریم.

اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مرحله مصرف/ ضرورت کاهش نرخ سود بانکی همراه با تورم

سهل آبادی با اشاره به مشکل عمده تولید کنندگان گفت: وصول ارزش افزوده در مراحل مختلف و از طریق واحدهای تولیدی درست نیست. با توجه به این که این موضوع در قانون نظام صنفی نیز آمده اما هنوز اجرایی نشده است. وی تاکید کرد: اخذ ارزش افزوده تنها باید در مرحله مصرف صورت گیرد.(منبع: ایلنا(15 اردیبهشت 94))

مصرف فولاد کشور و هدف 55 میلیون تن تولید

براساس آنچه تا امروز مطرح شده است، استراتژی صنعت فولاد ایران رسیدن به ظرفیت 55 میلیون تن تولید فولاد در افق 1404 یعنی 10 سال آینده است. فارغ از تحقق یا  عدم تحقق این هدف، با یک محاسبه ساده به این نتیجه می رسیم که مصرف تمام این 55 میلیون تن فولاد در داخل  کشور امکان پذیر نخواهد بود. مصرف سرانه فولاد ایران در سال گذشته کمی بیشتر از 200 کیلوگرم بوده است و  جهت اطلاع خوانندگان محترم در بهترین سال های رونق اقتصادی نیز از 270 کیلوگرم تجاوز نکرده است. حال با فرض بازگشت به رونق اقتصادی و رسیدن به رکورد مصرف سرانه 300 کیلوگرم فولاد (که معادل سرانه مصرف فولاد در آمریکا است) و با احتساب جمعیت 90 میلیون نفری ایران در سال 1404، میزان تقاضای فولاد در داخل کشور 27 میلیون تن خواهد بود و چنانچه مصرف سرانه فولاد را 400 کیلوگرم یعنی به اندازه مصرف فعلی کشورهای صنعتی مانند آلمان، سوئد یا اتریش فرض کنیم باز هم کل مصرف فولاد کشور از 36 میلیون تن فراتر نخواهد رفت و مازاد این 55 میلیون تن تولید ناگزیر باید به بازارهای صادراتی ارسال شود.

پیش بینی مصرف فولاد مناطق مختلف جهان در 2 سال آینده

انجمن جهانی تولیدکنندگان فولاد پیش بینی خود از میزان رشد مصرف فولاد در 2 سال پیش رو را طی تازه ترین گزارش خود منتشر کرد. براساس این گزارش که در تاریخ 20 آوریل 2015 منتشر شده است، کل مصرف ظاهری فولاد جهان در سال 2015 با رشدی 5/0 درصدی نسبت به سال قبل به 1544 میلیون تن خواهد رسید. همچنین پیش بینی شده است که این عدد در سال 2016 با 4/1 درصد رشد به 1565 میلیون تن برسد. رشد مصرف فولاد جهان در سال 2014 نسبت به سال قبل از آن 6/0 درصد بوده است.

ظرفیت استفاده شده واحدهای فولاد جهان

اما در کنار پیش بینی رشد 5/0 درصدی و 4/1 درصدی مصرف فولاد دنیا در 2 سال آتی، یک شاخص مهم دیگر نیز هر ماهه توسط انجمن جهانی فولاد پایش می شود و آن ظرفیت استفاده شده واحدهای فولاد جهان است. براساس آخرین آمار، مقدرا این شاخص در ماه گذشته میلادی به 6/71 درصد رسید که به معنی وجود حدود 30درصد ظرفیت خالی در کل صنایع فولاد دنیا است. بنابراین رشد 4/1 درصدی مصرف فولاد در سال 2016 میلادی نسبت به ظرفیت خالی صنعت فولاد دنیا بسیار ناچیز است و همین موضوع رقابت بین فولادسازان بزرگ را سخت تر خواهد کرد. رقابتی که چند ماهی است آغاز شده و باعث کاهش قیمت های جهانی فولاد نیز شده است. در ماه مشابه 2 سال قبل مقدار ظرفیت استفاده شده واحدهای فولادی دنیا حدود 80 درصد بوده است. یعنی ظرفیت خالی فولادسازان دنیا اضافه شده که این معادل 160 میلیون تن فولاد در سال است.

کاهش رشد اقتصادی چین و افت مصرف فولاد

کشور چین حدود نیمی از فولاد دنیا را تولید و مصرف می کند. در سال های گذشته نرخ رشد سالانه تولید فولاد این کشور حتی به عدد 25 درصد نیز رسیده است. تولید فولاد کشور چین با رشدی خیره کننده از 128 میلیون تن در سال 2000 به بیش از 780 میلیون تن در سال 2013 یعنی بیش از 6 برابر رسید. اما در پی بازنگری های چند سال اخیر دولت چین در سیاست های اقتصادی و به خصوص تاثیر آن بر بازار مسکن و ساختمان این کشور، برای اولین بار بعد از سال 1995، تقاضای فولاد چین در سال 2014 فروکش کرد و 3/3 درصد کمتر از سال قبل ثبت شد. به نظر می رسد این وضعیت کاهشی حداقل در کوتاه مدت بدون تغییر مانده به طوری که مصرف فولاد کشور چین در سال 2015 و 2016 نیز با رشد منفی 5/0 درصد پیش بینی می شود. در عین حال در میان مدت نیز انتظار نمی رود جهش مثبتی در نرخ مصرف فولاد چین رخ دهد. انجام تغییرات ساختار در سیاست های اقتصادی چین از سوی دولت این کشور اجتناب ناپذیر است، چرا که در حال گذار به دوره جدیدی از رشد و توسعه اقتصادی بوده و در حال کاهش ساخت و سازهای صنعتی و ساختمانی و توجه بیشتر به مصرف گرایی و ارتقای سطح رفاه جامعه است، در عین حال این تغییرات زیرساختی زمان بر خواهد بود. بنابراین پیش بینی می شود در کوتاه مدت، تحولات چین روی بازارهای جهانی فولاد تاثیر گذار بوده و در یکی، دو سال آینده شاهد هجوم بیش از پیش سرزیر تولید 800 میلیون تنی فولاد چین به بازارهای کشورهای مختلف خواهیم بود.

مقاومت به سایش قطعات فولاد آلیاژی ریختگی جهت استفاده در ماشین آلات سنگین

چکیده:

در این مقاله نتایج و بررسی مقاومت به سایش دو نوع فولاد ریختگی، یک فولاد کم آلیاژ ریختگی برای اجزای ماشین آلات سنگین مانند پوسته و درپوش و یک فولاد ریختگی پر کروم برای پین و بوش مفصل های ماشین آلات سنگین، مورد بررسی قرار گرفت، در این تحقیق از روش ارتقاء یافته اندازه گیری مقاومت به سایش پین بر روی صفحه پرخان در دانشکده ریخته گری دانشگاه تکنولوژی Silesian لهستان نیز استفاده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *